Vanaf woensdag 26 januari zijn er versoepelingen doorgevoerd in het coronabeleid.

• Op binnensportlocaties is een coronatoegangsbewijs verplicht voor iedereen van 18 jaar en ouder. Er zijn uitzonderingen, zie verderop.
  • Wedstrijden zijn toegestaan. Het gaat zowel om wedstrijden onderling en wedstrijden tegen andere clubs. Trainingen/wedstrijden mogen na 22.00 uur afgelopen zijn. Publiek dient de accommodatie wel om 22.00 uur verlaten te hebben, en ook kantines kennen deze eindtijd.
  • Sportkantines zijn geopend tot 22.00 uur.
  • Kleedkamers, toiletten en douches zijn open.
  • Als het nodig is voor de sportbeoefening is 1,5 meter afstand voor personen vanaf 18 jaar niet verplicht. Na het sporten is 1,5 meter afstand houden wel verplicht.
  • Houd u aan de basisregels om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan.
  • Er is geen beperking in de groepsgrootte bij binnen- of buitensport of sporten in de openbare ruimte.

De algemene richtlijnen, gebaseerd op de landelijke maatregelen:

• heb je corona gerelateerde klachten? Blijf thuis en laat je testen;
  • ga direct naar huis wanneer er tijdens de sportactiviteit klachten ontstaan zoals: neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, (licht) hoesten, benauwdheid, verhoging, koorts en/of plotseling verlies van reuk of smaak: dit geldt voor iedereen;
  • was vaak je handen met water en zeep, juist ook voor en na bezoek sportlocatie;
  • schud geen handen;
  • neem de gebruikelijke veiligheids- en hygiëneregels voor iedereen in acht;
  • zorg voor voldoende ventilatie.

1,5 meter

houd 1,5 meter afstand van elkaar:
– iedereen van 18 jaar en ouder houdt 1,5 meter afstand tot volwassenen en jongeren vanaf 13 jaar;
– jongeren van 13 tot en met 17 jaar hoeven geen 1,5 meter afstand te houden tot elkaar;
– kinderen tot en met 12 jaar hoeven tot elkaar en tot volwassenen geen 1,5 meter afstand te houden;

Het afstand houden is niet van toepassing tijdens het sporten.

Mondkapjes

Mondkapjes zijn verplicht voor sporters vanaf 13 jaar op:

• binnensportlocaties, behalve tijdens het sporten.
  • binnenfaciliteiten op buitensportlocaties, zoals kleedkamers en de sportkantines.

Mondkapjes zijn verplicht voor publiek dat zich door binnensportlocaties verplaatst.

Rij je in de auto met personen uit een ander huishouden? Het advies is dan een mondkapje te dragen. Dit geldt voor iedereen van 13 jaar en ouder.

Coronatoegangsbewijs

Een coronatoegangsbewijs is verplicht voor sporters van 18 jaar en ouder in sporthallen, rondom trainingen en bij wedstrijden.

Een coronatoegangsbewijs is ook verplicht voor publiek:

• bij amateursport binnen vanaf 18 jaar.

Een coronatoegangsbewijs is niet verplicht voor:

• vrijwilligers of personen die beroeps- of bedrijfsmatig werkzaamheden verrichten op de sportlocatie. Dit betekent dat zowel betaalde als vrijwilligers geen coronatoegangsbewijs hoeven te laten zien op het moment dat zij een functie voor de sport vervullen in een binnensportlocatie.
  • afhaal bij sportkantines. Zonder coronatoegangsbewijs kan gebruik gemaakt worden van de afhaalfunctie in sportkantines.

Publiek

Tussen 05.00 uur en 22.00 uur mag er publiek aanwezig zijn bij amateursport (wedstrijden en trainingen), professionele sportwedstrijden en topcompetities.

Het publiek houdt zich aan de volgende regels:

• Zij laten een coronatoegangsbewijs zien bij binnenkomst voor mensen vanaf 18 jaar
  • -Het publiek heeft een vaste plek op 1,5 meter afstand van elkaar.
  • Mondkapje verplicht bij verplaatsing binnen.
  • Personen van een gezamenlijk huishouden hoeven geen 1,5 meter afstand te houden.

Als het publiek een vaste zitplaats heeft, mag een locatie zoveel plaatsen benutten als kan met de 1,5-meter-regel. En binnen maximaal 1.250 bezoekers hebben.

Horeca/kantine

De sportkantines vallen onder de regelgeving voor de horeca voor de horeca en zijn open van 05.00 en 22.00 uur.

Het afhalen van eten en drinken bij een afhaalpunt is wel mogelijk zonder coronatoegangsbewijs. Bij afhalen binnen geldt dan wel een mondkapjesplicht.