Op 9 mei 1961 werd de Christelijke Korfbal Vereniging Hollandscheveld Houdt Vol opgericht. Beter bekend in de volksmond als HHV. In 1961 kwam de heer C. Vreugdenhil als pionier van de Christelijk Korfbal Bond (CKB) naar Hollandscheveld om ook hier een vereniging te kunnen oprichten. Naast Hollandscheveld werden ook iopgericht: Thrianta Hoogeveen, Elko Elim, Dos Kerkenveld, Niek Pesse, KVS Smilde, Nozedo Noordsscheschut, Nivo Nieuweroord en Dalerpeel. Dit waren in de eerste jaren ook de tegenstanders, waar men op de fiets of in een gezamenlijk busje heengingen, omdat auto's nog geen standaard waren.

Vanaf 1968 werd de competitie uitgebreid door toevoeging van Groningen.

In 1972 ging de CKB een fusie aan met de KNKB en werd het Koninklijk Nederlands Korfbal Verbond (KNKV) opgericht, die nu nog de overkoepelende organisatie voor de korfbal is. Voor HHV betekende dit een nieuwe uitdaging. In de competitie werden nieuwe clubs de tegenstanders en het betekende een geweldige groei voor HHV.

Trainers
De volgende trainers hebben HHV gebracht waar het nu staat: Gerrit Koster, Frans Meek, Lucas Hummel, Jan Bijl, Jan Schrotenboer, Henk Rave, Harold Hummel, Charl de Graaf, Albert Lucas, Dirk Schipper, Edwin Rombout, Marjan Jonker, Manfred Hofstede, Gerben de Krey, Gerben Koens.
Huidige trainers: Rick Duinkerken en Richard Botter.

Sportieve hoogtepunten
In 1972 kampioen in de 1ste klas afd. Noord met als deelname in Dieren aan de afdelingskampioenschappen van Nederland. Daarna werd HHV diverse keren kampioen zo wel op het veld als in de zaal. Ook werd HHV in 1972 de allereerste winnaar van de  AP Buitenbeker. Later werd de AP Buitenbeker nog een aantal keren gewonnen nl. in 1988, 2003, 2004 en 2005.
Ook waren de prestaties van de jeugdteams aansprekend. Vooral toen Harold Hummel de training op zich nam werd er diverse keren deelgenomen aan de kampioenschappen van Nederland. In 1995 een keer met de D1; de ploeg had toen nog weinig in de melk te brokkelen. In 1999 twee keer met de B1 ging het veel beter; de laatste keer zelfs 5e van Nederland. PKC wist toen bijvoorbeeld maar met moeite van HHV te winnen en HHV B1 zette zelfs de grootste uitslag neer (12-2) tegen Rust Roest (Eindhoven).

Club opbouw
Naast het spelen van wedstrijden in competitieverband moest er ook vanaf de grond een vereniging worden opgebouwd. Een hele uitdaging voor de oprichters en de leden. Naast het oprichten van een bestuur, moest de vereniging ook financieel zich gezond gaan opbouwen. HHV heeft momenteel (2016) nog een viertal leden van eerste uur, namelijk Hilly Kip, Jan Koster, Evert Everts en Lucas Hummel. Een grote en belangrijke steun voor de vereniging was de familie Stadig, daarom zijn zij inmiddels ereleden van HHV. Mevrouw Stadig opende bij kantine de Schuttershoek haar eigen Stadigplein, waar nog iedere zaterdag bij mooi weer een en al gezelligheid plaats vind.
Eind jaren zestig werd de weekinfo geintroduceerd, nog altijd het wekelijkse blaadje met daarop informatie voor alle leden.

Accomodaties
De veldlocatie van HHV was in de eerste jaren op een terrein dat lag aan het Zuideropgaande, waar globaal nu de weg De Boeten ligt. Daarna aan de Otto Zomerweg waar nu Sporthal ‘De Marke’ staat. In de winter werd er getraind in de gymzaal aan de Kerkenkavel en de wedstrijden werden gespeeld in de Varkenshal in Hoogeveen (huidige Tamboerpassage), als verwarming stond in de hoek een potkachel.
In 1968 werd er op het Hodo terrein een korfbalveld aangelegd, als kleedkamer werd eerst de kantine van de ijsvereniging ‘Vios’ gebruikt waarna later een andere noodvoorziening werd gebouwd. En werd de Sporthal aan de Zwembadweg in Hoogeveen gebouwd, waar vanaf toen werd getraind en gespeeld. In 1980 werd de huidige thuisbasis, Sporthal ‘De Marke’ in Hollandscheveld gebouwd.
In 1976 kwam HHV terecht op het huidige sportterrein, omdat er een nieuw sportterrein aangelegd werd aan de Schoonhovenweg waar HHV een eigen trainingsveld en speelveld kon krijgen. De kleedkamers en kantine moesten worden gedeeld met de voetbal.
In 2005 bouwde HHV een eigen kantine bij het speelveld, waardoor een compleet eigen voorzienende locatie een feit is geworden. In 2007 kwamen werd dit uitgebreid met kleedkamers en in 2008 de veldverlichting.